29 April 2013

There is currently an outage in East- and West-Flanders impacting internet and telephony services.
Edpnet is trying to solve this as fast as possible.

Update 29/04/2013 10:21: There's an outage in our supplier's network. We'll let you know as soon as any ETR is available. Sorry for the inconveniences.

Update 29/04/2013 11:15: The fault is detected, splicers are already working on it. The connection should be restored in a few hours. We'll keep you informed of any new information.

Update 29/04/2013 12:33: We've just received a confirmed ETR. The issue should be solved by 14h00.

Update 29/04/2013 13:13: It has been found out that the issue is more complicated than expected, there's a large section of fiber to be replaced. Splicers are currently working on it. We expect it to be solved within 2 hours. Thanks a lot for your patience and understanding.

Update 29/04/2013 15:56: First of all, we're sorry for the delay in the update. The splicing has been just finished, all customers should get online again. The end of the works is not confirmed yet though, we'll keep you informed.

Update 29/04/2013 16:29: Our supplier confirmed that all the affected fibers were replaced. All services are up and running with no further issues since 15h55.
We apologize for the inconveniences it caused and thank you for your patience.

Edpnet apologizes for any inconveniences caused.

74 comments:

  1. again ? I have patience but this is not normal anymore for a professional provider

    ReplyDelete
  2. I agree on that. How do I convince my clients this is a professional provider... It's too often no excuse.

    ReplyDelete
  3. Last time, the outage was on a Saturday - problems were relatively acceptable.

    Now, this outage is on a Monday morning, there is only one message:
    Please keep us updated every 15 minutes, even if there is not much to inform about at that time.

    We need to give feedback to our organisation based on your info...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Every 15 minutes? That is impossible...for sure!

      Delete
    2. Updates every 15 minutes are actually very common towards professional clients.
      I totally support EDPNet and even a couple of outages won't make me leave. But for professional clients it is necessary to be able to plan their work, calls, mails.
      So 15 minutes is absolutely no luxury ...

      Delete
  4. This is because you're a edpnet customer. As customer of a competitor grass isn't greener

    ReplyDelete
  5. >This is because you're a edpnet customer. As customer of a competitor grass isn't greener

    Well, that is not true...

    I have here at my desk in the office 3 connections ... one to edpnet and one to Belgacom and one to telenet ... never have had issues with BGC/telenet... always outages on the edpnet connection...

    ReplyDelete
    Replies
    1. how is it possible that EDP's "provider" is having issues and you (Jenifer) have no issues with BGC ?
      BGC is EDP's provider, no ? or am I wrong ?

      Delete
    2. EDP uses BGC its network

      Delete
  6. Ik vind nu ook wel dat het stilaan genoeg geweest is. Blijkbaar is er nog steeds geen voldoende redundante connectie met provincie Oost-/West-Vlaanderen... Op die compensatie van de vorige keren wachten we ook nog steeds!
    Ik vertrouw er op dat het snel gemaakt gaat zijn en dat we (zoals steeds) goed op de hoogte gehouden worden, dat het nu eens de laatste keer mag zijn dit academiejaar.

    ReplyDelete
  7. Ik kan alvast melden dat er via het forum "userbase.be" meer uitleg zou gegeven worden door EDPnet zelf in verband met dit probleem in de loop van deze dag.

    http://kdr.ms/11R1DiN

    ReplyDelete
  8. Ik ben nu gelukkig ook bij de bedrijven die zelf redundantie hebben gebouwd met EDP + Scarlet. Op redundantie van EDP rekenen was voor ons geen optie meer sinds we al paar keer offline zijn geweest door hun netwerkproblemen.
    Tim Debuf (Aquaflam)

    ReplyDelete
    Replies
    1. idem..
      2 * VDSL EDP is ondertussen aangevuld met VDSL bij EVONET en VDSL bij Mobistar.

      Blijft in dit geval toch 50 % bandbreedte die wij kwijt zijn (om dan nog maar te zwijgen van de inbound problemen die we hebben: al onze thuiswerkers hebben problemen nu)

      Delete
  9. Steeds opnieiw. Het is zeker geen referentie voor edpnet regelmatig geen verbindingen te hebben. Hoe kunnen we daar verder mee voortwerken??

    ReplyDelete
  10. Ik hoop alleen niet dat het probleem pas "in de loop van de dag" opgelost geraakt.....

    ReplyDelete
  11. en ondertussen ligt hun "live"chat ook al down...

    ReplyDelete
  12. uitleg ? dat is niet moeilijk ... altijd hetzelfde .. nl een fout van derden ... een aannemer die ergens met een kraan een kabel heeft overgetrokken en nu is het urenlang wachten op reparatie. Ik schat dat dit ergens in de loop van de namiddag zal hersteld zijn.

    ReplyDelete
  13. door 1 kabel zouden niet twee provincies plat mogen liggen hé Jennifer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alle verkeer van OVL en WVL komen toe in Gent. Vanaf daar een fiber naar hun datacentra. In héél België bied Belgacom maar 5 POP's aan waar bedrijven als EDPnet kunnen aftakken...

      Delete
    2. Belgacom biedt de mogelijkheid om het redundant te doen, zij hebben er bewust voor gekozen dit niet te doen omwille van het kostplaatje!

      Delete
  14. Dit is reeds de 3e keer in 6 maanden dat er een mega outage is!! hoe dienen wij dit nog te verantwoorden naar onze klanten die zowel internet als VoIP hebben.
    Dit is niet meer te verantwoorden als grote Firma.
    We hebben nochatns al eens een mail gehad dat dit NOOIT meer ging voorvallen. Wanneer wordt dit eindelijk opgelost.

    ReplyDelete
  15. Kwaliteit... Nogal een geluk dat ik een belangrijke opdracht een dag op voorhand had ingediend of ik zat nu met de gebakken peren...Misschien toch maar eens beginnen uitkijken voor een andere provider!

    ReplyDelete
  16. We are aware of the weak point in this region. That is why a back-up solution will be implemented next month. Edpnet took this decision last year BUT the delivery time for such a backup solution takes several months. Meanwhile our customers encountered another outage in November last year and today again. We apologize for the inconveniences.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jackie Van der VennetMon Apr 29, 11:18:00 AM GMT+2

      Will look myself for a permanent solution.
      enough is enough

      Delete
  17. Ik had vroeger edpnet, maar nu belgacom + telenet als backup, en ik moet toch wel eerlijk toegeven dat er nu een glimlach op mijn gezicht staat. Dat is al de derde keer op rij dat ze deze problemen hebben, en het is duidelijk dat ze er totaal NIETS aan gedaan hebben, dus dit zal nog een vierde en vijfde en .... keer voorvallen.
    Maar toch sterkte aan de getroffenen, misschien toch maar eens nadenken over een goede backup of zelfs aan andere provider ?

    ReplyDelete
  18. >That is why a back-up solution will be implemented next month.

    I have read this before ...

    ReplyDelete
  19. Om dit te blijven verdedigen bij onze klanten is ook een ramp.
    Ikzelf weet dat geen enkele internet verbinding zo stabiel is dat er altijd verbinding is. Maar breng dat maar eens over naar je eigen klant. De eerste keer is er frustratie en begrip, de tweede keer is er ergernis en weinig begrip. Nu zal het er waarschijnlijk over gaan. Zoiets kan je echt niet blijven volhouden!

    Ik vrees dat mijn klanten nu ook wel zullen weglopen. Hoe moeten wij nu nog edpnet verkopen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dit is trouwens de vierde keer, niet de derde keer

      Delete
  20. @Anonymous Er is wel actie ondernomen door ons team om deze outage te vermijden (backup lijn), anders zouden we in november ll geen communicatie naar onze klanten sturen. Enkel de oplevering van zo een lijn neemt enkele maanden in beslag. Sinds vorig jaar juni, is dit de 4de outage. We weten dit maar al te goed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jackie van der vennetMon Apr 29, 11:43:00 AM GMT+2

      Dan hebben jullie klanten al geduld genoeg gehad denk ik. Sinds deze ochtend met 10 mensen sukkelen en PROBEREN om iets gedaan te krijgen.
      sorry, maar die back up zal niet meer voor mij zijn.

      Delete
    2. Klopt, zoals ik zeg heb ik hier alle begrip voor. Maar als jullie weten van een zwakke plek ga je daar toch zorgen dan er binnen het uur een oplossing kan voorzien worden.

      De vorige keer moest een sparepart van ergens anders komen. Voorzie gewoon alle spareparts op die plaats zodat je sneller kan tewerk gaan. Dit ligt natuurlijk ook niet aan jullie maar aan jullie leverancier.

      Ik kan dit best begrijpen maar klanten die niet technisch aangelegd zijn krijg je dat gewoon niet uitgelegd. Voor hun is internet maar een kabeltje, en omdat zij "nooit" thuis problemen hebben is dan nog erger.

      Hopelijk zal dit euvel nu echt wel opgelost worden voor altijd.

      Delete
    3. 1 outage had idd te maken met defecte hardware en sparepart dat van ergens anders moest komen. 3 overige outages zijn wel degelijk telkens een fibercut. Edpnet is de eerste om eigen fouten toe te geven en zich niet te verschuilen achter één of andere reden. Het blijft belangrijk voor ons om open te communiceren naar onze klanten. En dat de def. (backup) oplossing (eigen stuk fiber), voor veel van onze klanten te laat zal komen, begrijpen we ten zeerste. Voor wie nog extra informatie zou willen: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/panne-bij-oost-en-westvlaamse-klanten-edpnet/article-4000289600505.htm

      Delete
  21. edpnet mag nu best eens afkomen met een oplossing voor vaste klanten, zoals 1 maand gratis internet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grapjas, helemaal niets gaat ge krijgen, of misschien een paar eurocent minder op uw volgende factuur !

      Delete
  22. Wat hoor ik, Welkom bij telenet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ge kunt er van zeggen wat ge wilt, maar bij telenet hebt ge geen last van 4 keer dezelfde outage, daar betaal ik met een grote glimlach een paar extra euro voor!

      Delete
  23. Still out here. Posting via our second DSL line. Other providers don't seem to have this problem.

    Will be cancelling our EDPNet line as soon as we can.
    I guess that their prices really are too good to be true.

    Shame, but I've had customers calling all day as they can't access services they pay us for!

    ReplyDelete
  24. same here : check datanews :

    http://datanews.knack.be/ict/nieuws/panne-bij-oost-en-westvlaamse-klanten-edpnet/article-4000289600505.htm#

    ReplyDelete
  25. als ge kun lezen , kunde zien da ze binnenkort hen eigen kabel gaan hebben ... als je geen problemen wilt hebben momenteel, neem dan telenet en betaald 20 euro meer ffs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reeds jaren geleden las ik het volgende op de website.
      "As an intercontinental carrier we have our own international, fully redundant fiber-based network, end-to-end fully internally managed, with MAN's (Metropolitan Area Networks) in major European cities, Russia and the USA." bron: http://www.edpnet.com/en/fiber-network

      Delete
  26. Je bent ook wel een enorme prutser wanneer je klant diensten achter welke xDSL verbinding dan ook publiceert, helemaal als je dit bij een grote prijsvechter doet...

    ReplyDelete
  27. De 2 uren die voorspeld waren om 13.15u zijn voorbij... hoe lang duurt dit nog??? Onze klanten wachten op een tijdstip...

    ReplyDelete
  28. is er geen update inmiddels?.

    ReplyDelete
  29. jackie van der vennetMon Apr 29, 03:32:00 PM GMT+2

    ??????????????????????????????????

    ReplyDelete
  30. Enig idee wat een dag zonder internet kost voor een bedrijf? Dit grapje duurt alweer veel te lang, en het is niet de eerste keer, hopelijk verstond de helpdesk het deze keer, want ze spreken niet eens deftig Nederlands.

    ReplyDelete
  31. BELOFTE MAAKT SCHULD????

    ReplyDelete
  32. Edpnet, tijd voor nog een statusupdate zodat we tenminste iets weten en aan onze klanten kunnen meedelen....!!!

    ReplyDelete
  33. Bedankt EDPnet om te zoeken en te kijken voor een oplossing.
    Peace.

    ReplyDelete
  34. Hoe zit het? Gaan we nog kunnen werken vandaag?

    ReplyDelete
  35. Edpnet: Leer uit uw fouten!

    ReplyDelete
  36. zeg dan toch van den eerste keer dat het heel den dag gaat duren. dan kunnen we tenminste planning anders maken

    ReplyDelete
  37. Hier in brugge terug internet!

    ReplyDelete
  38. Waar moeten we zijn om met zijn allen een claim in te dienen? iemand een idee? Ik kkan dat niet zo laten heb 6 sites die niet kunnen werken dat is 40 man hierdoor en een live semanair om zeep !!

    EDPnet is rap om te knippen voor een vergeten factuur maar niet om zijn diensten op te waarderen.

    Ik zie voor verdere stappen wie zich wil aansluiten laat maar horen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wij hebben hier hetzelfde voor al gans de dag zitten onze mensen met hun vingers te draaien.
      Zal onze GSM rekening door sturen
      Het is al van einde vorige jaar dat ze zegde dat alles opgelost is in Oost en West Vlaanderen dat de grote panne niet meer voor zal vallen omdat ze met iemand anders bezig waren.
      Blijkbaar één van de zoveel valse beloftes

      Delete
  39. Regio Roeselare terug internet

    ReplyDelete
  40. We leven in 2013, ik vind het niet kunnen om in dit tijdperk zolang geen internetverbinding te hebben.
    Het is de 4de outage op korte tijd, iedere outage is er één te veel, wat de reden ook mag zijn. Aan de reden hebben we geen boodschap, aan oplossingen wel en ik begin mij dan ook veel vragen te stellen over de credebiliteit van EDPnet als je een kwalitatief goede provider wil zijn moet je deze problemen vooraf kunnen inschatten en ook de nodige maatregelen treffen zodat ze zich niet kunnen voordoen. Telkens is er het zinnetje "Edpnet apologizes for any inconveniences caused"......wat hadden jullie nu gedacht....? Dat dit geen ongemak zou zijn? Het wordt nu wel eens tijd dat we voor deze opeenvolgende outages eens een compensatie zien verschijnen op onze factuur. Zoals hier al eerder werd geopperd, het wordt misschien ook wel tijd om eens te polsen bij Belgacom of Telenet.

    Groeten,
    Een zeer ontevreden klant.

    ReplyDelete
  41. toch raar mijn post worden niet geplaatst via mij IPAD

    EDPnet fouten toegeven ?? laat me niet lachen
    op 6/12/12 zegt men dat er een fout is bij Belgacom
    na opzoekingen van onze IT dienst stelt men vast dat het niet Belgacom is maar een configuratie fout bij IDPnet zelf. Na telefonisch contact van onze IT mensen is het na 20 minuten opgelost
    kan jullie mails publiceren als je dat wilt!

    ReplyDelete
  42. Regio Gent in orde.
    Ben nu echt eens nieuwsgierig wat nu zal komen.
    Jackie Van der Vennet

    ReplyDelete
  43. PROFICIAT EDPNET U HEEFT ONZE FIRMA WEER HANDEN VOL GELD GEKOST !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Als internet zo'n bedrijfscritisch fenomeen is, dan zorg je altijd voor een backup. Heb je Telenet, zorg dan voor een ADSL/VDSL backup oplossing of omgekeerd. Dergelijke zaken zij niet goed te praten, maar als je duizenden euro's verliest door internetpanne, dan zou er als bedrijfsleider toch een belletje moeten rinkelen ...
      Ik hoop dat uw IT infrastructuur ook over de nodige backups beschikt ...

      Delete
  44. Nen fiber in eigen beheer legt ge niet zomaar. Ga eens na wat allemaal moet gebeuren vooraleer je mag starten. En ala dat in orde is kan je offertes opvragen, de werken aanbesteden, laten uit oeren en opleveren na testen.

    ReplyDelete
  45. Zo een bende zagen dat hier zitten.
    Maarja ik ben dan ook maar een thuis gebruiker zeker.
    Ga dan allemaal rap naar Teleslet of Belgacom om bakken euros te betalen.

    ReplyDelete
  46. _____________________
    De EDP facturatiedienst zat blijkbaar niet in de problemen. Vier dagen geleden kreeg ik een factuur voor de maand juni. Tijdens deze panne stuurde EDP me alvast de factuur voor de maand juli. Beide te betalen vóór half mei. Het is nu eind april. Wat is er hier eigenlijk aan het gebeuren?

    ReplyDelete