22 October 2012

There are currently problems sending e-mails via our relay due to spam listing.

Edpnet is trying to solve this as fast as possible.

Update (23/10/2012):

Dear customers,

We have a huge mail issue since yesterday. For the second time spamhaus.org listed our non-spamming IP ranges. You are unable to send mails to people who use spamhaus.org as a filter to receive e-mail.

Up to one month ago we always had a good contact with spamhaus.org. They informed us (on IP basis) where we had our spammers/abusers and we took contact with them to solve the issue.
Since one month spamhaus.org decided to take extreme measurements towards edpnet. Blocking entire IP ranges for several times because of spammers in our network who we deactivated as soon as we were aware of it.

As an ISP we do not do any filtering of traffic and we do allow fixed IP users to have their own mail servers. It seems that this policy of unfiltered & open internet is no longer possible when such measurements are taken. It seems that we as edpnet will have to redefine our policy regarding traffic filtering to prevent such issues as we have now.

Until now we only reacted on complaints and we did not pro-actively scan all traffic for possible abuse.

We do believe that over the years we already took quite a lot of measurements to get the internet free from abuse and spam as we closed port 25 for all our dynamic IP users and we implemented a state of the art Cisco Iron Port mail system.
Nevertheless we still do not do any traffic filtering and we don't want to.

Currently we have a huge issue and we do not get any response from spamhaus.org.
We do encourage all our customers to contact spamhaus.org.

You can help us by :

Ask your de-listing on : http://www.spamhaus.org/lookup/
Re-tweet our message using the button below:




Edpnet apologizes for any inconveniences.

Update (23/10/2012):

The problem should be solved, spamhaus removed us from their list. 

48 comments:

  1. Dit is reeds de tweede maal op korte tijd. Wat gaat u doen om uw klanten hiervan te vrijwaren in de toekomst?

    ReplyDelete
  2. C'est réellement catastrophique. Nous sommes un bureau d'avocats et tous les destinataires du monde de l'assurance rejette nos mails pour cause de spam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ne pas hésiter à passer par Symantec.cloud (ou similaire) , tous les emails entrent et sortent via leurs serveurs: totale securité et traçabilité des envois/réception via interface web... juste idéal.

      Delete
    2. You seem very involved in promoting symantec... curiously. Im only interested in having a relay that works, for which Im allready paying the service for, not another commercial product. so please, advertise elsewhere this is not fixing any problems.

      et pour les francophones, la meme chose :p

      Delete
    3. Any cloud service should work. And I think moving to a hosted spam solution is the way the go :

      - Office 365
      - Symantec Cloud
      - Trend Hosted Spam
      - WebSense Cloud
      - ....

      Just move away from the EDPNet mail ...

      Delete
  3. Wanneer is dit opgelost dit euvel is al een hele dag gaande.

    ReplyDelete
  4. Time for us to move to Symantec.cloud (http://www.symanteccloud.com/fr/be/services/communication-security/)
    All emails (in/out) flowing through their servers ... bye bye SPAM & non-delivery-reports..

    ReplyDelete
    Replies
    1. You seem very involved in promoting symantec... curiously. Im only interested in having a relay that works, for which Im allready paying the service for, not another commercial product. so please, advertise elsewhere this is not fixing any problems.

      Delete
  5. Het is nu 1711 uur, nog steeds niet opgelost !!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. Het zou een reusachtige hulp geweest zijn, als ze dit probleem aan de klanten meteen melden. Schandalig dat men dit pas 's avonds zelfs moet opmerken. Maar eerlijkheid is waarschijnlijk te veel klantenservice. Spijtig!

    ReplyDelete
  7. ras le bol d edpnet

    ReplyDelete
  8. het probleem bestaat nu sinds 24 uur !! ??

    ReplyDelete
  9. Wanneer gaat dit opgelost raken? Onze klanten klagen steen en been...

    ReplyDelete
  10. Ik ben pas een 'nieuwe klant' sinds paar maanden en heb dit probleem nu al 2x. Overlaatst ook volledig offline geweest. Ik had betere service verwacht. Als de problemen zich blijven voordoen, dan zie ik mij genoodzaakt om onze firma met 3 lijnen te verhuizen naar een andere provider die hopelijk dan betere service heeft. In de huidige tijd is internet en mail van levensbelang voor een firma.

    ReplyDelete
  11. Zou het woord onbekwaam van toepassing kunnen zijn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jazeker, nagels met koppen :)

      Delete
  12. reeds de 2de dag, graag asap info aub!

    ReplyDelete
  13. Dit kan echt niet langer. We adviseren onze klanten al verschillende jaren EDPnet voor de degelijke service, dit jaar is al een aanfluiting geweest van ons vertrouwen. Hoe moeilijk kan het zijn om mail relays op twee aparte subnets te onderhouden zodat één blacklist record jullie hele infrastructuur niet onderuit haalt? Dit begint enorm amateuristisch over te komen.

    ReplyDelete
  14. Wij kijken nu ook uit naar een alternatieve provider, dit kan echt niet meer voor een bedrijf. Email met klanten en leveranciers is levensnoodzakelijk.

    ReplyDelete
  15. ikzelf heb begrip. onze klanten niet (als wij er nog overhouden...)
    Graag een duidelijke communicatie op korte termijn wat u zal doen om dit probleem in de toekomst te verhelpen.

    ReplyDelete
  16. Net de factuur gekregen van de afgelopen maand. Jammer, dat die niet in de spamfilter zat...

    ReplyDelete
  17. Technische problemen vallen voor, maar dit totale gebrek aan communicatie krijgt een dikke nul op professionaliteit! Waarom gebeurt dit? Hoe zal dit in de toekomst vermeden worden? Indien er geen duidelijk antwoord komt op de tweede vraag, kan je je als firma niet meer verantwoorden om hier klant te blijven.

    ReplyDelete
  18. Voor mensen die wat meer info willen :

    http://www.spamhaus.org/sbl/query/SBL157787

    Hier staat ook :

    To have record SBL157787 (212.71.0.0/19) removed from the SBL, the Abuse/Security representative of edpnet.net (or the Internet Service Provider responsible for supplying connectivity to 212.71.0.0/19) needs to contact the SBL Team by email (use this link) to explain how the spam problem has been terminated (we need to know exactly how the issue has been dealt with and that this spam problem is fully terminated). If the spam problem that caused this listing has been terminated we will normally remove the listing from the SBL without delay.

    Ik hoop dat ze hier werk van gemaakt hebben ...

    ReplyDelete
  19. Graaag een schatting wanneer dit opgelost kan geraken, deze namiddag, vanavond, morgen, .....

    ReplyDelete
  20. De 2e keer in korte tijd... En nu al meer dan een dag... Schande...

    ReplyDelete
  21. De eerste aanvragen van klanten voor een Belgacom lijn lopen ondertussen binnen. Kunnen jullie OP ZIJN MINST feedback bezorgen? Iets meer dan 'we zijn er mee bezig', graag. Dit wordt wel erg onprofessioneel...

    ReplyDelete
  22. both relaygateway01.edpnet.net & relaygateway02.edpnet.net are listed on Spamhaus... Even smtp.edpnet.be ... They must be under heavy pressure out there.

    http://twitter.com/edpnet is of no help here...

    ReplyDelete
  23. Wij voorzien verschillende bedrijven doorheen Europa van support via mailboxen van EDPNet. Dit is dus een operationele nachtmerrie. En tot nu toe geen enkel teken van leven van EDPNet over reden van probleem, verloop van oplossing, timing of hoe te vermijden in de toekomst.

    ReplyDelete
  24. et qwê châle? Feedback? Evolution?

    ReplyDelete
  25. Kan hier iemand in actie schieten?
    Dit kan niet zo moeilijk zijn...

    ReplyDelete
  26. Nog steeds geen feedback en geen oplossing! Professionele gebruikers mogen toch wel een betere service verwachten.

    ReplyDelete
  27. En dan staat er op www.edpnet.be:
    Wij weten waarom ons netwerk werkt. U straks ook.

    Enige ironie is ze toch niet vreemd :)

    ReplyDelete
  28. Ze weten waarom het werkt... misschien niet waarom het NIET werkt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan bovenstaande ergernis (opnieuw) alleen maar bevestigen.
      ik kreeg ondertussen al (gedomicilieerde) facturen voor de periode van december tot januari 2013 !!!!!.
      ze gaan er al van uit dat klanten zullen overstappen en innen nog vlug de opzegtermijn.
      Is hier meer aan de hand ???

      Delete
  29. kan bovenstaande ergernis (opnieuw) alleen maar bevestigen.
    ik kreeg ondertussen al (gedomicilieerde) facturen voor de periode van december tot januari 2013 !!!!!.
    ze gaan er al van uit dat klanten zullen overstappen en innen nog vlug de opzegtermijn.
    Is hier meer aan de hand ???

    ReplyDelete
  30. FYI --

    Cédric Flamant (edpnet support) 23/10/2012 14:46:00 Dears,

    We don't have a timer yet.

    As soon as we will have info, we will keep you informed.

    ISLA does not cover this kind of issues.

    Regards
    23/10/2012 14:45:21 and when this problem will be solved??? I do not see any info on the blog address you give us

    pls be aware that we face this problem since yesterday allready and we do have a SLA with you!

    Kirill Noskov 23/10/2012 13:50:00 Dear Sir,

    We do our best to fix this issue.

    We will keep you informed as soon as we have any new information. You can always check the updates for this issue here: http://edpnetissues.blogspot.be/

    Please accept our sincere apologies for any inconvenience this may have caused

    Kind regards,

    ReplyDelete
    Replies
    1. This does not just cause an inconvenience...it causes real problems with customers and suppliers. We need a solution VERY soon.

      Delete
  31. Second time this happens in only 2 weeks!
    incredible! You just lost another customer.
    We as a company can no longer afford to depend on the incompetence of a group of amateurs. Instead of support, the only thing we get in return for paying the invoices is more problems.
    For your remaining customers' sake: I hope you will find a solution in the very near future to prevent these kind of unnecessary errors!

    ReplyDelete
  32. Net 1 week klant en dan dit! Het lijkt me nochtans vrij eenvoudig om dit op te lossen, onbegrijpelijk dat dit zo lang moet duren. Onze oude lijn is gelukkig nog actief, zodat ik terug kon switchen - voor altijd????? Vlot e-mail verkeer is essentieel voor ons bedrijfje en we investeerden dan ook in een behoorlijke xDSL oplossing, dachten we! Ook graag wat info van EDPNET, lijkt me het minste. Het moet toch ook mogelijk zijn een noodoplossing uit te werken?

    ReplyDelete
  33. Spamhaus contected me after a request to unblock the IP range.

    Hello,

    This listing is due to EDPnet's willingness to host spammers & cybercriminals. When this happens, and EDPnet refuses to stop it, we must warn our users about networks that can cause them harm.

    You would need to contact your hosting provider and/or EDPnet about it. Only they can help you.

    --
    Regards,

    The Spamhaus Project

    ReplyDelete
  34. Ik deed gisteren zelf mijn beklag bij spamhouse en ik kreeg net een antwoord (zie onder).

    Het lijkt me een overreactie van spamhouse. Vele klanten van spamhouse krijgen ook hun goede email niet meer aan!

    Openheid vs controle. Moeilijke balans.

    Desalniettemin hoop ik dat het snel opgelost word.

    -----
    Hello,

    This listing is due to EDPnet's willingness to host spammers & cybercriminals. When this happens, and EDPnet refuses to stop it, we must warn our users about networks that can cause them harm.

    You would need to contact your hosting provider and/or EDPnet about it. Only they can help you.

    --
    Regards,

    The Spamhaus Project

    ReplyDelete
  35. @edpnet hoezo het probleem is opgelost? Een enorm subnet van edpnet staat nog steeds op spamhaus!

    ReplyDelete
  36. Niet alleen Spamhaus blokkeert EDP Net, maar ook Backscatterer en Lashback. Vul je IP adres maar eens in op: http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx? dan komen, in ieder geval bij mij, ook die twee naar voren. Spamhaus op dit moment overigens niet meer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bij mij is alles terug in orde.
      Mxtoolbox blacklist is ok with my ip.
      Next time it happens, i quit EDPNET

      Delete
  37. Veel van die DNS BL lijsten zijn onbruikbaar geworden doordat het algoritme om deze lijsten aan te maken geautomatiseerd is. De logica erachter is ver van betrouwbaar en dan komt er nog bij dat de grote blokkages gedaan worden door mensen die een bepaalde situatie 'beu' geraken. Ik heb zelf jaren deze miserie gehad bij andere bedrijven waar we deze dnsbls uiteindelijk uit ons systeem gezwierd hebben wegens teveel false positives. Dat systeem van die blacklists in se is op zijn eigen al mank want je hebt nooit 100% zekerheid dat het algoritme perfect werkt. Als bepaalde spammers hun sender envelope zodanig spoofen dat het lijkt alsof ze door edpnet verstuurd worden, en ze worden toch geparsed op een systeem die blacklists triggert, wordt je evengoed geblocked zonder dat je er tussen zit. EDPNet kan hier weinig of niets aan doen, enkel delisting vragen. Ze zouden met de grote lijsten moeten een whitelist akkoord afsluiten.

    ReplyDelete
  38. Two words: ssl smtp.

    Als bedrijf laat je de hosting van je mail/smtp server nooit over aan je isp.

    En zou je uberhaupt al overal ssl moeten gebruiken... maar soit.

    Het enige vervelende is dat m'n printer/scanner geen ssl smtp ondersteunt of smtp relays in het lan netwerk (don't ask... rommel).

    ReplyDelete